Telefon: 020 660 600
E-post: info@rollup-kungen.se
Vi finns tillgängliga på vardagar
08.00-15.45, men på fredagar stänger vi 14.45.
Kolla gärna om din fråga redan finns besvarad under FAQ.
Har du allt till mässan eller eventet?
Här finns lite förslag som ofta passar bra
En banderoll är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på och är därför vanligt förekommande både inomhus utomhus. Våra banderoller printas på ett material som ger fina resultat och som tål för att användas utomhus.
På den här sidan finner ni våra vanliga storlekar av banderoller, men vi kan även göra måttbeställda banderoller. Välj den banderoll på hemsidan som bäst stämmer överens med det mått ni vill ha och skriv sedan en liten kommentar på hemsidan om vilket mått det är som ni önskar. Tänk på att priset kan bli lägre eller högre beroende på vilket mått ni vill ha, det enklaste är om ni kontaktar oss innan lagd order för att få reda på priset.
Vi printar på ett rejält 510-grams PVC-material som är gjort för att tåla utomhusbruk. Det gör att det är perfekt att använda även när det är kallt ute. Tänk däremot på att man ändå måste sätta upp banderollen på ett bra sätt. Det räcker inte med att bara spänna fast den i hörnen. Hur många öljetter man behöver använda beror på hur utsatt banderollen är, men ju fler desto bättre. Banderollsnoddar rekommenderas, då fördelas vindens påverkan på alla öljetterna och minskar påfrestning på banderollen. Banderollsnoddar säljs styckvis och finns i två olika storlekar, 15cm och 25cm.
Banderoller som är en meter breda har öljetter varje meter medan två meter breda banderoller har öljetter varje halvmeter. Om ni har egna önskemål angående öljetter så kan ni skriva en kommentar om detta på kassasidan.
Vi har flera maskiner och verktyg för öljettering, det kan därför variera om man får en banderoll med öljetter i metall eller plast. Tidigare har vi främst använt oss av plastöljetter, men nu använder vi primärt metallöljetter. Vid printning markeras ett litet kryss ut på varje ställe som en öljett ska placeras ut, på så sätt kan vi säkerhetsställa att varje öljett hamnar på rätt avstånd från varandra så att det blir symmetriskt.
Banderoller är en väldigt billig form av marknadsföring. En traditionell skylt är betydligt dyrare, är svår att flytta och svår att sätta upp. En banderoll däremot tar liten plats vid transport och är enkel att sätta upp. Hållbarheten är lång, men tack vare att priset är lågt så kan man beställa banderoller till aktuella erbjudanden och kampanjer. Det finns ingen annan produkt på marknaden där man kan få en så stor potentiell exponering till ett så lågt pris, därför är banderoller ett av de vanligaste marknadsföringsmaterialen för utomhusbruk.
En banderoll måste däremot inte användas bara för utomhusbruk. Det fungerar minst lika bra att använda de för inomhusbruk. En banderoll som exempelvis är 2x1 meter eller 3x1 meter skulle fungera bra som bakgrund till en mässa eller ett event. Efter användning kan man sedan sätta upp den på fasaden för fortsatt användning.
Maskinerna printar med väldigt hög kvalité, men när det gäller banderoller så är det inga problem om kvalitén är lite låg. En banderoll sätts ofta upp för att synas på ett längre avstånd och då kommer man inte upptäcka om ett objekt har lite låg kvalité. Om vi själva anser att kvalitén är för låg så kommer vi att kontakta er innan vi påbörjar print.
När det gäller budskapet så gäller det att först tänka på vilket avstånd banderollen ska synas på. Ju längre bort den ska synas, desto större behöver budskapet vara. Ju större banderoll, desto mer synlighet, men det gäller även att text och andra objekt är så pass stora att de kan läsas på det önskade avståndet.
Om man ska sätta upp en banderoll för att synas vid en väg så gäller det att ha ett väldigt enkelt och kortfattat budskap eftersom en bilist endast kommer att ägna budskapet ett litet ögonblick. Om man erbjuder biltvätt så kan budskapet exempelvis vara ”BILTVÄTT 129 :-” tillsammans med företagsnamnet och en pil. Det är ett enkelt budskap att ta till sig och räcker oftast. Det gör att man även kan göra texten så stor som möjligt. Ju mer innehåll som ska in på samma yta, desto mindre blir textstorleken.
Tänk på att motivet lyfts fram bättre om man ser till att ha lite mellanrum till kanterna. Notera även att öljetterna placeras längst med kanterna, man behöver därför ha 5–6 cm marginal.
Om ni själva skapar tryckfilen så rekommenderar vi att ni använder ett professionellt bildprogram eftersom enklare program som Microsoft Word/PowerPoint inte är gjorda för att tillverka filer med stora mått. Oavsett vilket program ni använder så rekommenderar vi att ni sparar den färdiga filen som en PDF. Till skillnad från exempelvis jpg så kan en PDF spara vektorformat, vilket text normalt är i som standard. Det innebär att texten får perfekt kvalité oavsett hur mycket man förstorar filen.