Vanliga frågor & svar

Vi hoppas att ni finner svar på er fråga nedan, i annat fall får ni gärna höra av er till oss på info@rollup-kungen.se eller 020 660 600.


Allmänt

Ja, om du vill köpa ett större antal av en produkt som saknar mängdrabatt så kan ni gärna kontakta oss.
Vi kan oftast anpassa oss efter era mått så länge höjden inte överstiger 200 cm (materialet vi trycker på är nämligen lite drygt 200 cm brett). Du väljer då den banderoll på hemsidan som närmast passar ditt önskade mått. I filnamnet på den tryckfil som du laddar upp kan du skriva storleken eller göra en notering i övriga kommentarer vid kassasidan.

När det gäller tygvepor gäller samma princip som för banderollerna, men istället är bredden på tyget vi trycker på lite drygt 240 cm brett.

OBS: Priset på din måttanpassade produkt kommer att baseras på närmsta fasta storlek, avrundat uppåt. Vi skickar alltid ett ordererkännande efter vi har kollat igenom din order och kontrollerat era filer. Där ser du om vi har behövt korrigera priset.

Betalning och beställning

Nej, det behöver du inte. Fördelarna med att logga in sig är att du t.ex. kan se din orderhistorik och du slipper skriva in alla dina kontakt- och fakturauppgift varje gång du beställer.
På respektive produkt finns det en text som beskriver hur lång produktionstiden är. Om man beställer flera produkter som har olika leveranstider så kommer vi som standard att utgå från den produkt som har längst leveranstid. På vissa produkter kan man välja vilken produktionstid som man vill ha. Om man i det fallet väljer att få produkten skickad samma dag, dagen efter eller efter två dagar så förutsätter vi att ni har extra bråttom och då kommer vi att göra en delleverans istället. Den extra fraktkostnaden kommer vi i så fall att stå för om inget annat är överenskommet.

Transporttiden tillkommer, vilket kan variera i tid beroende på vart i landet det ska skickas. Normal transporttid är 1-2 arbetsdagar.
Vi vill helst få in den via hemsidan. Det beror på att vi har fraktsystem med mera som ihopkopplade med hemsidan. Vill du ha hjälp med att lägga en order på hemisdan så kan du kontakta oss för vägledning. Vi kan även lägga in order på hemsidan åt er, men notera att ni behöver ange samma information som på hemsidan och sedan skicka det till oss via mejl. Vi tar inte emot beställningar via telefon.
Rolluper och banderoller som har symbolen ”Snabbtillverkning möjligt” kan vi skicka från oss redan samma arbetsdag, alternativt nästa arbetsdag. När det gäller beachflaggor så kan vi som snabbast tillverka dem på två arbetsdagar. Den snabbare tillverkningen väljer ni på produktsidan ovanför köpknappen. Om det är någon annan produkt som ni vill ha snabbare än ordinarie leveranstid så är ni välkomna att kontakta oss så kollar vi upp vilka möjligheter som finns. Vi har även möjlighet att skicka beställningar med expressfrakt. Det fungerar till de flesta postnummer och då garanterar fraktbolaget att det är framme nästa arbetsdag mellan 07.00 - 10.00. Notera dock att någon måste finnas på plats för att ta emot leveransen.

Frakt och leverans

Fraktkostnader per leveranställe:

Företagspaket:
Ordersumma 0 - 4 000 kr: 169 kr
Ordersumma 4 001 - 10 000 kr: 269 kr
Ordersumma 10 000 - 20 000 kr: 399 kr
Ordersumma över 20 000 kr: 475 kr

Privatpaket:
Ordersumma 0 - 1 500 kr: 99 kr
Ordersumma 1 501 - 4 000 kr: 169 kr
Ordersumma 4 001 - 10 000 kr: 269 kr
Ordersumma 10 000 - 20 000 kr: 399 kr
Ordersumma över 20 000 kr: 475 kr

Vid större order med många leveransadresser ber vi er kontakta oss för offert på en anpassad transportlösning. För leveranser utanför Sverige debiteras frakt enligt prislista oavsett ordervärde. Kontakta oss för att få uppgift om faktisk fraktkostnad för leveranser utanför Sverige
På respektive produkt finns det en text som beskriver hur lång produktionstiden är. Om man beställer flera produkter som har olika leveranstider så kommer vi som standard att utgå från den produkt som har längst leveranstid. På vissa produkter kan man välja vilken produktionstid som man vill ha. Om man i det fallet väljer att få produkten skickad samma dag, dagen efter eller efter två dagar så förutsätter vi att ni har extra bråttom och då kommer vi att göra en delleverans istället. Den extra fraktkostnaden kommer vi i så fall att stå för om inget annat är överenskommet.

Transporttiden tillkommer, vilket kan variera i tid beroende på vart i landet det ska skickas. Normal transporttid är 1-2 arbetsdagar.
Nej, det gör vi inte. Fakturan går bra att skicka till en BOX-adress, men du måste ange en korrekt leveransadress för att paketet ska komma fram. Vi tar inte ansvar för gods som skickats fel på grund av felande leveransadress.
Vi kan aldrig garantera när produkterna är hos dig. Vi kan bara garantera att de skickas iväg från oss inom utsatt tid. Normal frakttid är 1-2 vardagar.

För att få en uppskattad frakttid med Schenker kan du gå in här: https://eschenker.dbschenker.com/nges-portal/public/sv-SE_SE/#!/scheduling/search-scheduling. Som avsändare anger du postnr: 37434. Ange sedan det postnummer dit leveranska skickas och klicka på ”Visa tabell”.

För att få en uppskattad frakttid med Posten kan du gå in här: http://www.posten.se/logistik/foretag/leverera/tjanster/sok_leveranstid.jspv?csref=link_startsida_sokleveranstider_110321

Välj ”Paket och pall”. Skriv sedan i 37434 i rutan ”Från postnummer”. Ange sedan ditt postnummer och klicka på ”Visa resultat”
Det går alldeles utmärkt. Vi finns på Pilvägen 8 i Karlshamn. Du är välkommen att hämta ditt paket mellan kl 14.00-16.00 den dagen som angivits som leveransdag.

Filer och tryck

Ja, det kan vi! Vi kommer däremot i de flesta fall att behöva debitera för det. Är det endast en logotyp så brukar vi skicka tillbaka ett kostandsfritt korrektur. Är det något mer som ni behöver så har vi två olika typer av grafisk hjälp som man kan köpa till. Enkel Grafisk Hjälp är till för er som har en enkel layout och som vet hur det ska se ut, men saknar tid eller kunskap för att sätta samman det. Proffesionell Grafisk Hjälp är till för dig som behöver lite mer tid för att fixa till filen, exempelvis friläggning av bilder. Här hjälper vi även till med att fixa till designen efter vårt eget tycke.
Om den ordinarie filuppladdningen av någon anledning inte skulle fungera för dig så går det även bra att skicka filer via sprend.com. Glöm inte att ange ditt ordernummer så att vi vet vems filer det där.
Vi kontrollerar att måtten är korrekta samt gör stickprov på bildkvalité. I övrigt är ni som kund ansvarig för filens utformning, stavning och innehåll.

För att göra en egen bedömning av filens kvalité så rekommenderar vi att du öppnar filen i Adobe Reader och förstorar upp till 100%. Du ser då filen i naturlig skala och den kvalitén du ser där motsvarar verkligheten relativt bra.
Du behöver ett bildbehandlingsprogram där du har möjlighet att skapa din fil i naturlig skala. Ett program som kan hantera vektorer är att föredra. Även vanliga bildbehandlingsprogram fungerar bra, men tänkt på att det kräver mer prestanda från datorn och att era filer kan bli väldigt tunga. Spara gärna din färdiga fil i PDF-format.

Vi rekommenderar Adobe Illustrator och Adobe Photoshop. Det finns 30-dagars testperioder av båda programmen.

Försök inte att skapa en tryckfil i Word, PowerPoint, Publisher eller liknande. De programmen är inte gjorda för att kunna skapa stora tryckfiler.

Om du inte har kunskap eller tid att skapa en tryckfil så kan vi hjälpa dig mot en avgift på 450kr + moms per påbörjad halvtimme. Lägg i så fall till produkten Grafisk Hjälp (brukar finnas som relaterad produkt). Ladda sedan upp en beskrivning på hur du vill att det ska se ut tillsammans med de bilder som du vill ska finnas med. Vill du ha ett speciellt typsnitt så behöver du ladda upp det eftersom vi kanske inte har dem.
Ja, du kan maila bilden till oss med din förfrågan så återkommer vi när vi har granskat den. Det enklaste är dock att du öppnar filen på din egen dator och sedan zoomar in 100%. Du ser då filen i naturlig storlek och den kvalité du ser där motsvarar verkligheten mycket bra.

Fakturafrågor

Fakturan är skapad och skickad enligt de uppgifter som angavs på hemsidan. Om vi ska ändra fakturan i efterhand så kan vi göra det, men då debiterar vi 149 kr extra för administrativa kostnader. Vänligen skicka ärendet till ekonomi@rollup-kungen.se.
Om er order inte har blivit fakturerad så är det inga problem. Vänligen skicka ett mejl till oss med vilken order det gäller och vilken adress som vi ska ändra till. Om er order redan har blivit fakturerad så debiterar vi 149 kr extra för att ändra adressen på grund av administrativa kostnader. Vänligen skicka ärendet till ekonomi@rollup-kungen.se.
Absolut, vänligen skicka ett mejl till ekonomi@rollup-kungen.se med vilken faktura eller order det gäller så återkommer vi med en fakturakopia i PDF-format.
Absolut, på kassasidan väljer du själv om du önskar faktura via e-post eller via ett vanligt brev.