Vanliga frågor & svar

Vi hoppas att ni finner svar på er fråga nedan, i annat fall får ni gärna höra av er till oss på info@rollup-kungen.se eller 020 660 600.


Allmänt

Ja, om du vill köpa ett större antal av en produkt som saknar mängdrabatt så kan ni gärna kontakta oss.
Vi kan oftast anpassa oss efter era mått så länge höjden inte överstiger 200 cm (materialet vi trycker på är nämligen lite drygt 200 cm brett). Du väljer då den banderoll på hemsidan som närmast passar ditt önskade mått. I filnamnet på den tryckfil som du laddar upp kan du skriva storleken eller göra en notering i övriga kommentarer vid kassasidan.

När det gäller tygvepor gäller samma princip som för banderollerna, men istället är bredden på tyget vi trycker på lite drygt 240 cm brett.

OBS: Priset på din måttanpassade produkt kommer att baseras på närmsta fasta storlek, avrundat uppåt. Vi skickar alltid ett ordererkännande efter vi har kollat igenom din order och kontrollerat era filer. Där ser du om vi har behövt korrigera priset.

Betalning och beställning

Nej, det behöver du inte. Fördelarna med att logga in är att du kan se din orderhistorik, men det går även bra att kontakta oss om du vill veta mer om en tidigare beställning.
En automatisk orderbekräftelse ska ha skickats ut när du lade in ordern på hemsidan. Om du inte hittar den så kan den ha hamnat i din skräppost, alternativt att du kan ha stavat fel när du angav din e-post. Om du inte har fått bekräftelsen så kan det även vara ett tecken på att ett fel har inträffat så vänligen kontakta oss för att kontrollera att allt är som det ska.

Varje order granskas manuellt för att säkerhetsställa att filer mm. är godkända för tryck. När allt är kontrollerat och godkänt så skickas ett orderkännande ut till din e-post med mer information. Om du inte har hört av oss inom 24h (vardagar) så är det bra om du kontaktar oss.
På respektive produkt finns det en text som beskriver hur lång produktionstiden är. Om man beställer flera produkter som har olika leveranstider så kommer vi som standard att utgå från den produkt som har längst leveranstid. På vissa produkter kan man välja vilken produktionstid som man vill ha. Om man i det fallet väljer att få produkten skickad samma dag, dagen efter eller efter två dagar så förutsätter vi att ni har extra bråttom och då kommer vi att göra en delleverans istället. Den extra fraktkostnaden kommer vi i så fall att stå för om inget annat är överenskommet.

Transporttiden tillkommer, vilket kan variera i tid beroende på vart i landet det ska skickas. Normal transporttid är 1-2 arbetsdagar.
Vi vill helst få in den via hemsidan. Det beror på att vi har fraktsystem med mera som ihopkopplade med hemsidan. Vill du ha hjälp med att lägga en order på hemisdan så kan du kontakta oss för vägledning. Vi kan även lägga in order på hemsidan åt er, men notera att ni behöver ange samma information som på hemsidan och sedan skicka det till oss via mejl. Vi tar inte emot beställningar via telefon.
Produkter som har symbolen ”Snabbtillverkning möjligt” kan vi skicka från oss redan samma arbetsdag, alternativt nästa arbetsdag. När det gäller beachflaggor så kan vi som snabbast tillverka dem på två arbetsdagar. Den snabbare tillverkningen väljer ni på produktsidan ovanför köpknappen. Om det är någon annan produkt som ni vill ha snabbare än ordinarie leveranstid så är ni välkomna att kontakta oss så kollar vi upp vilka möjligheter som finns. Vi har även möjlighet att skicka beställningar med expressfrakt. Det fungerar till de flesta postnummer och då garanterar fraktbolaget att det är framme nästa arbetsdag mellan 07.00 - 10.00. Notera dock att någon måste finnas på plats för att ta emot leveransen.
Då behöver lägga in en ny order på hemsidan. Skicka sedan ett mejl till info@rollup-kungen.se eller ring oss på 020-660 600 så plockar vi bort eventuell fraktkostnad.

Frakt och leverans

Fraktkostnaden beräknas automatiskt på kassasidan. Vid större order med flera leveransadresser ber vi er kontakta oss för offert på en anpassad transportlösning. För leveranser utanför Sverige debiteras frakt enligt prislista oavsett ordervärde. Kontakta oss för att få uppgift om faktisk fraktkostnad för leveranser utanför Sverige
På respektive produkt finns det en text som beskriver hur lång produktionstiden är. Om man beställer flera produkter som har olika leveranstider så kommer vi som standard att utgå från den produkt som har längst leveranstid. På vissa produkter kan man välja vilken produktionstid som man vill ha. Om man i det fallet väljer att få produkten skickad samma dag, dagen efter eller efter två dagar så förutsätter vi att ni har extra bråttom och då kommer vi att göra en delleverans istället. Den extra fraktkostnaden kommer vi i så fall att stå för om inget annat är överenskommet.

Transporttiden tillkommer, vilket kan variera i tid beroende på vart i landet det ska skickas. Normal transporttid är 1-2 arbetsdagar.
Nej, det gör vi inte. Fakturan går bra att skicka till en BOX-adress, men du måste ange en korrekt leveransadress för att paketet ska komma fram. Vi tar inte ansvar för gods som skickats fel på grund av felande leveransadress.
Vi kan aldrig garantera när produkterna är hos dig. Vi kan bara garantera att de skickas iväg från oss inom utsatt tid. Normal frakttid är 1-2 vardagar.

För att få en uppskattad frakttid med Schenker kan du gå in här: https://eschenker.dbschenker.com/nges-portal/public/sv-SE_SE/#!/scheduling/search-scheduling. Som avsändare anger du postnr: 37530. Ange sedan det postnummer dit leveranska skickas och klicka på ”Visa tabell”.

För att få en uppskattad frakttid med Posten kan du gå in här: http://www.posten.se/logistik/foretag/leverera/tjanster/sok_leveranstid.jspv?csref=link_startsida_sokleveranstider_110321

Välj ”Paket och pall”. Skriv sedan i 37530 i rutan ”Från postnummer”. Ange sedan ditt postnummer och klicka på ”Visa resultat”
Det går alldeles utmärkt. Vi finns på Fabriksvägen 33 i Mörrum. Du är välkommen att hämta ditt paket mellan kl 14.00-16.00 den dagen som angivits som leveransdag.

Filer och tryck

Ja, det kan vi! Vi kommer däremot i de flesta fall att behöva debitera för det. Är det endast en logotyp så brukar vi skicka tillbaka ett kostnadsfritt korrektur. Är det något mer som ni behöver så har vi två olika typer av grafisk hjälp som man kan köpa till. Enkel Grafisk Hjälp är till för er som har en enkel layout och som vet hur det ska se ut, men saknar tid eller kunskap för att sätta samman det. Professionell Grafisk Hjälp är till för dig som behöver lite mer tid för att fixa till filen, exempelvis friläggning av bilder. Här hjälper vi även till med att fixa till designen efter vårt eget tycke.
Om den ordinarie filuppladdningen av någon anledning inte skulle fungera för dig så går det även bra att skicka filer via sprend.com. Glöm inte att ange ditt ordernummer så att vi vet vems filer det där.
Vi kontrollerar att måtten är korrekta samt gör stickprov på bildkvalité. I övrigt är ni som kund ansvarig för filens utformning, stavning och innehåll.

För att göra en egen bedömning av filens kvalité så rekommenderar vi att du öppnar filen i Adobe Reader och förstorar upp till 100%. Du ser då filen i naturlig skala och den kvalitén du ser där motsvarar verkligheten relativt bra.
Du behöver ett bildbehandlingsprogram där du har möjlighet att skapa din fil i naturlig skala. Ett program som kan hantera vektorer är att föredra. Även vanliga bildbehandlingsprogram fungerar bra, men tänkt på att det kräver mer prestanda från datorn och att era filer kan bli väldigt tunga. Spara gärna din färdiga fil i PDF-format.

Vi rekommenderar Adobe Illustrator och Adobe Photoshop. Det finns 30-dagars testperioder av båda programmen.

Försök inte att skapa en tryckfil i Word, PowerPoint, Publisher eller liknande. De programmen är inte gjorda för att kunna skapa stora tryckfiler.

Om du inte har kunskap eller tid att skapa en tryckfil så kan vi hjälpa dig mot en avgift på 450kr + moms per påbörjad halvtimme. Lägg i så fall till produkten Grafisk Hjälp (brukar finnas som relaterad produkt). Ladda sedan upp en beskrivning på hur du vill att det ska se ut tillsammans med de bilder som du vill ska finnas med. Vill du ha ett speciellt typsnitt så behöver du ladda upp det eftersom vi kanske inte har dem.
Ja, du kan mejla bilden till oss med din förfrågan så återkommer vi när vi har granskat den. Om filen har korrekta mått så kan du däremot själv göra en bedömning. Öppna upp filen på din egen dator och förstora in så att du ser filen i 100%. Du ser då filen i naturlig storlek och den kvalité du ser där motsvarar verkligheten relativt bra.

Fakturafrågor

Nej, vi kan tyvärr inte ändra fakturaadressen, men vi kan ändra e-post som fakturan ska skickas ut till. Om det är viktigt att fakturaadressen ändras så kan ni lägga in en ny order och kontakta oss så makulerar vi den gamla, det förutsätter däremot att fakturan inte redan har skickats ut.
Absolut, vänligen skicka ett mejl till info@rollup-kungen.se med vilken faktura eller order det gäller så återkommer vi med en fakturakopia i PDF-format.
Fakturor och betalningskvitto skickas inte från oss utan direkt från Collector Bank. Behöver du underlag för bokföring är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.
Collector Bank som sköter vår fakturering och övriga betalningsalternativ gör allt för att säkerheten ska vara hög och ibland kan det bli stopp fast det inte behövs. Då kan du kan alltid välja att betala med kort. Alternativt kan du kontakta Collector Bank på 010-161 00 00 eller contactcenter@collectorbank.se så att de kan redogöra för vad problemet är och eventuellt öka din kreditlimit via manuell bedömning.