phone icon

Så skapar du en monter som sticker ut på mässan

Mässor är en bra plats att möta befintliga och blivande kunder på. Dock är det inte alltid enkelt att sticka ut från mängden då många företag slåss om besökarnas uppmärksamhet. Vi vill därför dela några tips som kan hjälpa dig att synas bland tusentals besökare.

Förberedelser innan du beställer mässprodukter

Vad vill du att din monter ska ge för känsla?

Det är viktigt att du har en plan för hur din monter ska se ut och vilken känsla du vill att den ska ge. Vill du att den ska kännas spännande, klassisk, stilren eller kanske hemtrevlig?

Hur ska miljön i din monter uppfattas?

Beroende på vad du säljer för produkt eller erbjuder för tjänst, kan miljön i din monter se olika ut. Tänk på vad det egentligen är du vill förmedla och sätt design och addera eventuell inredning efter det. Du kanske vill att din monter ska se ut som en butik om du säljer en vara, eller att den ska se ut som en salong om du till exempel jobbar med hårprodukter.

Se till att ditt budskap framgår tydligt

Oftast kanske man fokuserar mest på att montern ska se inbjudande ut rakt framifrån, men hur ser den egentligen ut från alla håll och kanter? Det är viktigt att tänka på att ditt budskap ska framgå tydligt, oavsett vilket håll besökaren kommer ifrån.

3 designtips för att sticka ut på mässan 

1. Placera logotypen rätt på dina mässprodukter

En bra logotyp fastnar på ett ögonkast hos besökaren och det är därför viktigt att den är synlig för alla som deltar på mässan. Ofta har du ett mässbord och andra tillbehör som till exempel rollups eller en beachflagga framför din montervägg, vilket kan dölja loggan om du placerar den fel. Det är därför viktigt att placera din logga högt upp på monterväggen för att göra den synlig för alla besökare.

2. Välj rätt typsnitt

Även fast det finns många spännande typsnitt så fungerar inte alla bra på en monter. Det är viktigt att välja ett typsnitt som många kan läsa och som även fungerar i ett större format. För att göra ditt budskap ännu tydligare är det smart att använda kontraster när du väljer färg på ditt typsnitt för att sticka ut lite extra.

3. Håll det tydligt

Även fast du vill synas så mycket som möjligt, bör du undvika att hela montern är full med budskap och bilder. Det kan nämligen vara förvirrande för besökarna att förstå vad det är du vill kommunicera. Vi rekommenderar därför att ha en mer avskalad montervägg med ett enkelt budskap som gör ett tydligt intryck. Det är även viktigt att loggan är proportionerlig. Utgå från storleken på din montervägg, rollup eller beachflagga och se till att det är luft runt hela logotypen.

Sammanfattning:

  • Ha en plan för hur du vill att din monter ska kännas och uppfattas

  • Ha ett tydligt budskap

  • Se till att ditt budskap framkommer från alla håll och kanter

  • Placera logotypen rätt på dina mässprodukter

Har du frågor eller funderingar så finns vi alltid här för att hjälpa dig. Om du behöver inspiration från andra, så delar vi med oss av några av våra kunders montrar här.