phone icon

Checklista inför mässan

Börja i god tid 
Ingen vill vara ute i sista minuten och stressa fram något. Planera därför i god tid och ha en tidsplan för när saker ska vara klara. Det är en bra idé att ha en projektledare som har huvudansvaret, som i sin tur kan delegera ut uppgifter till andra medarbetare. 

Välj en bra placering för montern
Försök att få en plats där flest besökare rör sig. Ett tips är att försöka få en plats i triangeln mellan mitten på lokalen och den yttersta vänstra respektive högra delen.

Anmäl dig i tid
Ofta kan du få ett bättre pris om du anmäler dig tidigt till mässan.

Marknadsför dig
Informera om att du kommer ställa ut på mässan i tex sociala medier, nyhetsbrev eller på hemsidan.

Sätt ett mål
Använd mätbara mål för att kunna utvärdera hur mässan har gått. Det kan till exempel vara mål som antal leads, antal personer som signat upp sig på nyhetsbrev eller antal nya kontaktuppgifter etc.

Vem ska göra vad?
För att det inte ska bli några missförstånd eller onödigt krångel, är det bra att bestämma redan innan vilka som ska bygga montern och vilka som ska vara på plats under eventet.

Under mässan

1. Ge ett professionellt intryck

  • Var glad, trevlig och engagerad
  • Ät inte mat i montern & sitt inte ner
  • Se till att alla i montern har bra produktkännedom
  • Ha mobilen avstängd
  • Ta reda på köpintresse och slösa inte din värdefulla tid på människor som inte är intresserade.

2. Ha sittplatser i montern
Det kan vara lättare att hålla kvar besökare en längre tid om personen har någonstans att sitta.

3. Erbjudande
Om ni ska sälja något i montern så krävs det att ni har ett bra mässerbjudande. Tänk också på att ni behöver ha en kortläsare alternativt möjlighet att betala på faktura.

4. Ge bort gåvor
Alla gillar att få gratisprodukter. Exempel på gåvor kan vara reklampennor, reklamgodis, mugg med tryck på eller en tygkasse.

5. Ha aktiviteter
För att locka till sig besökare kan man anordna aktiviteter i sin monter. Det kan vara alltifrån en tävling till en demonstration av produkten.

Glöm inte bort att följa upp efter mässan är avslutad. Ring dina mest intresserade besökare direkt efter mässan för att inte riskera att förlora dem till en konkurrent.