Dataskyddspolicy för Rollup-Kungen

1. Inledning

Denna dataskyddspolicy beskriver hur Rollup-Kungen (Printgroup Nordic AB, org.nr 556643-6779) samlar in, använder och skyddar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

Kontaktuppgifter:
E-post: info@rollup-kungen.se
Telefon: 020 660 600

Om du har frågor om hur vi hanterar personuppgifter är du alltid välkommen att kontakta oss.


2. Vilka uppgifter vi samlar in och varför

Vi behandlar personuppgifter i samband med offertförfrågningar, beställningar, kundmöten, supportärenden, nyhetsbrev och vid samarbeten med leverantörer.

  • Förnamn och efternamn
  • Företagsnamn
  • Organisationsnummer
  • Personnummer (endast vid enskild firma)
  • Företags-, leverans- och fakturaadress
  • Telefonnummer
  • E-postadress
  • Tryckfiler (om de innehåller personuppgifter)

3. Rättslig grund för behandling

Vi använder personuppgifter för följande syften:

Hantera beställningar, offerter och kundrelationer
Rättslig grund: Avtal och berättigat intresse.

Fakturering, betalningar och bokföring
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse. Betalningar hanteras av Walley.

Kundkonton och sparade tryckfiler
Rättslig grund: Samtycke och berättigat intresse.

Nyhetsbrev (Rule)
Rättslig grund: Berättigat intresse.

Kundsupport via telefon och chatt (Telavox, Zendesk)
Rättslig grund: Berättigat intresse.

Frakt och logistik (nShift)
Rättslig grund: Avtal.

Marknadsföring och riktad annonsering
Vi kan använda personuppgifter, exempelvis e-postadresser, för att visa anpassad annonsering på Google Ads och sociala medier. Uppgifterna används endast för matchning mot befintliga användare och delas aldrig i läsbar form. Vi säljer aldrig personuppgifter till tredje part.

Cookies och webbanalys (Google Analytics)
Rättslig grund: Samtycke via Cookiebot.


4. Hur vi samlar in uppgifter

  • Formulär på webbplatsen
  • Beställningar och offertförfrågningar
  • Chatt och mejl via Zendesk
  • E-post och telefon via Telavox
  • Prenumeration på nyhetsbrev (Rule)

5. Hur länge vi sparar uppgifterna

  • Beställningar och fakturor: minst 7 år enligt bokföringslagen
  • Offertförfrågningar: så länge det anses relevant
  • Kundkonton: tills du begär radering
  • Nyhetsbrev: tills du avanmäler dig (e-postadress sparas för att förhindra framtida utskick)
  • Cookies: enligt den giltighetstid som anges i cookie-bannern
  • Tryckfiler: sparas normalt för att underlätta framtida beställningar

6. Delning av uppgifter med tredje part

Vi delar uppgifter när det är nödvändigt för att fullfölja en beställning eller ett avtal. Exempel:

  • Walley: betalningar och fakturor
  • Produktionspartners: tillverkning och leveranser
  • nShift: fraktbokning och spårning
  • Zendesk: chatt och kundsupport
  • Telavox: telefoni
  • Rule: nyhetsbrev
  • Trustpilot: kundomdömen
  • Google Analytics / Google Ads: statistik och annonsering
  • Cookiebot: samtyckeshantering

Vi säljer aldrig personuppgifter till tredje part.


7. Riktad annonsering

Vi kan använda e-postadresser för att skapa målgrupper på Google och sociala medier. Uppgifterna används endast för matchning och delas aldrig i läsbar form.

Du kan när som helst motsätta dig detta genom att kontakta oss på info@rollup-kungen.se.


8. Överföring till tredje land

Vissa leverantörer kan behandla personuppgifter utanför EU/EES. När detta sker använder vi EU:s standardavtalsklausuler (SCC) och andra skyddsåtgärder för att säkerställa en hög skyddsnivå.


9. Cookies

Vi använder Cookiebot för att hantera samtycke till cookies. Du kan när som helst ändra eller återkalla ditt samtycke genom att klicka här.


10. Dina rättigheter

  • Begära tillgång till dina uppgifter
  • Begära rättelse av felaktiga uppgifter
  • Begära radering (i vissa fall)
  • Begränsa behandling av uppgifter
  • Invända mot behandling baserat på berättigat intresse
  • Begära dataportabilitet (få dina uppgifter i maskinläsbart format)

11. Återkallelse av samtycke

Om du tidigare lämnat samtycke kan du när som helst återkalla det genom att kontakta oss och i vissa fall använda sig av relevanta länkar (som nyhetsbrev och cookiebanner).


12. Säkerhet och incidenthantering

Vi skyddar personuppgifter med både tekniska och organisatoriska åtgärder. Vid en personuppgiftsincident (t.ex. dataintrång) rapporteras detta till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) inom 72 timmar.

  • Vilka uppgifter som berörts
  • Hur många personer som påverkas
  • Möjliga konsekvenser
  • Vidtagna och planerade åtgärder

Vid hög risk för de registrerade (t.ex. identitetsstöld) informerar vi även de berörda. Alla incidenter dokumenteras.


13. Klagomål

Om du anser att vi hanterar dina uppgifter felaktigt kan du kontakta oss, eller vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY):
www.imy.se